woensdag 23 september 2009

Browsen met Chromium in Pardus

Waar Pardus als een nieuwe en jonge linux distributie met een eigen (PISI) pakketbeheer systeem lang tegen zich geworpen kreeg dat de diversiteitaan beschikbare software pakketten te wensen over liet, zeker in vergelijking met de "grote jongens" in linux-land is dat in mijn beleving toch heel ras aan het veranderen. In de officiele pakketbronnen van Pardus verschijnen vrijwel continu nieuwe PISI pakketten. Daarnaast trekken steeds meer gebruikers geleidelijk aan zelf de stoute schoenen aan en bouwen ze hun eigen PISI pakketten van nog niet beschikbare maar wel gewenste software. Zo ontstaan er geleidelijk aan zogenaamde user repositories, ofwel gebruikers software bronnen.

Het voordeel hiervan is uiteraard dat je nog meer (vaak ook populaire) toepassingen op een eenvoudige manier kunt installeren in Pardus (bv. Frostwire, GoogleEarth e.d.), een potentieel nadeel is dat deze niet-officiele pakketten op zich natuurlijk met geen enkele garantie komen en dikwijls minder uitvoerig getest zijn voor vrijgave dan zoals met officiele pakketten gebeurd. Vandaag wordt in het Pardus worldforum melding gemaakt van het beschikbaar komen van Chromium als PISI pakket, op initiatief van de duitse Pardus gebruikers gemeenschap. Chromium is de open-source basis waarop Google haar Google Chrome webbrowser optuigt met nog een aantal Google specifieke zaken (zoals AutoUpdater).




Chromium lijkt verder dus als twee druppels water op Chrome, en mist slechts enkele features die in Chrome zijn toegevoegd bovenop de basis. Ik heb het pisi pakket geinstalleerd (eerst registreren op duitse community website), en moet zeggen dat dat probleemloos verliep. Na installeren staat Chromium ook keurig in het Netwerk menu op mijn Pardus linux XFCE laptop. Een eerste testrit met Chromium beviel mij prima. Het is een browser die snel opstart en zo op het eerste oog lekker vlot de webpagina's binnenhaalt. Dit in schril contrast met Firefox dat vaak nogal log overkomt bij mij en soms bij opstarten of na een tijdje gebruik ineens tot eindeloos ratelen van mijn systeem en alelrlei CPU activiteit leidt. Ongetwijfeld ga ik nog dingen missen die in Firefox voorhanden zijn en in Chromium niet. Zo maak ik al vrij vaak gebruik van Moonlight, de tot nu toe bij mijn weten alleen voor Firefox beschikbare plugin om Silverlight media mee te kunnen bekijken onder linux. Ook is het erg wennen (ik gebruik echt al jaren Firefox) aan de andersoortige interface van Chromium. Toch wil ik het eens een tijdje de kans geven, net zoals ik ooit linux als besturingssysteem eens een tijdje de kans wilde geven. Chromium voelt goed aan, en lijkt een wat snellere en stabielere performance te bieden op mijn systeem. Voor een kleine engelstalige uitleg over Chromium versus Chrome (de laatste komt volgens geruchten ook heel snel voor linux beschikbaar) kijk even hier.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten