dinsdag 18 augustus 2009

Zo...laat ik eens wat gaan bloggen

Sinds een aantal jaren verkende ik al met tussenpozen de voor- en nadelen van diverse smaakjes linux, als alternatief besturingssysteem voor Microsoft Windows (95,98,XP, aan Vista ben ik niet meer toegekomen). Aanvankelijk waren het korte uitstapjes naar linux, de allereerste was een Red Hat linux installatie met zogenaamde RPM softwarepakketten. Tegenwoordig is het nog steeds een van de grootste en meestgebruikte linux-varianten, maar helemaal mijn ding werd het niet, wellicht omdat ik niet zo kon wennen aan de look-and-feel van de desktop omgeving (in dit geval GNOME), daarover later meer. In den beginne had ik echter ook vaak problemen om mijn linux PC goed aan het internet gekoppeld te krijgen, en dan was de lol er snel af en ging de boel terug in de kast. Het enige wat ik me van die periode herinner is een Netscape browser window dat tot vervelens toe meldde dat ik niet verbonden was met het internet.

Later heb ik het met verschillende versies van SuSE (tegenwoordig OpenSuSE) geprobeerd, naast RedHat eveneens een van de grootste en meest gebruikte linux distributies. De KDE desktop omgeving voelde makkelijker aan als ex-Windows gebruiker. Wel had je als beginner steeds het gevoel met SuSE een veeeeeel te zwaar en groot systeem te installeren op je PC. De helft van de configuratiescherm instellingen was abacadabra voor mij destijds, en de distributie kwam op een stuk of zes (!) CDROMS, wel met keurig handboek in de doos. De reden om ook toen nog niet langdurig te gaan werken met linux als besturingssysteem is achteraf gezien denk ik toch dat bepaalde toepassingen nog onvoldoende goed beschikbaar waren, en toch de dualboot met het MS Windows systeem nogal eens vereisten om "even iets in Windows te doen".

Maar de wereld staat niet stil, en die van zowel linux als Microsoft Windows evenmin. Waar de tekortkomingen van linux qua verscheidenheid aan applicaties rap weggewerkt worden (grotendeels al zijn), neemt de logheid en geheugenconsumptie van nieuwere Windows systemen alsmaar toe. Eindeloos duurt het voor je PC of laptop opgestart is, mede omdat er ook nog een zware virusscanner moet draaien om al het virusgeweld tegen te werken. En de kosten? Waar je met allerlei Micorosft licenties en Genuine verification toestanden en activatiecodes e.d. stilaan geirriteerd raakt is linux in honderden smaken gratis beschikbaar en neemt het aantal gebruikers -en daarmee eventueel benodigde hulp in forums en community sites op internet- ras toe.

Hoe het precies gekomen is dat ik nooit aan de hype van de derde grote distributie (Ubuntu) toegekomen ben weet ik niet precies meer, waarschijnlijk omdat het een GNOME distributie van oorsprong is en er veel slechte verhalen circuleerden over de KDE variant Kbunutu. Maar ook kwam dat omdat ik inmiddels (ook dit herinner ik me niet meer langs welke weg) begonnen was met de linux distributie Pardus, om te beginnen Pardus 2007, een systeem met standaard een KDE 3.5 desktop omgeving. Dit systeem beviel direct zo goed na alle vroegere ervaringen, dat ik nooit meer aan Ubuntu begonnen ben, hetgeen natuurlijk niet wil zeggen dat ik Ubuntu niet een interessante linux variant vind. Inmiddels is een enthousiaste nederlandse community van Pardus gebruikers, zie http://forum.pardus-linux.nl.

Via Pardus 2007, Pardus 2008, 2008.1 en 2008.2 ben ik nu aanbeland bij Pardus 2009, de eerste versie met KDE4 als standaard desktop-omgeving.

Telkens ervaar ik weer nieuwe dingen, meevallers maar ook tegenvallers, daarover wil ik wat gaan schrijven in deze blog. Netto zijn het meer mee- dan tegenvallers want sinds twee jaar, dus sinds ik Pardus linux gebruik, doe ik thuis 95% van mijn computer werkzaamehden in dit systeem. Alleen op mijn laptop staat nog een Windows XP versie naast Pardus 2009, en deze XP versie start ik nog maar sporadisch op, eigenlijk kan ik inmiddels wel stellen dat ik me prima kan redden zonder Windows, en dat ik alleen op mijn werk (waar nu eenmaal nog Windows door de netwerkbeheerders wordt geinstalleerd in de grote meerderheid van alle werkgevers) tegenkom.

Over de desktop-omgevingen in linux wil ik binnenkort wat eigen impressies bloggen hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten